هورمون اشتها درافراد چاق نقش خود را ایفاء نمی کند

گلوکاگون هورمونی که درتنظیم اشتها نقش دارد توانایی خود را برای کمک به احساس سیری بعد از خوردن غذا در افراد چاق از دست می دهد، اما این هورمون گرسنگی شدید را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 سرکوب میکند. نتایج این تحقیق درمجله ی JCEMمنتشر شد.

 نقش اولیه ی هورمون گلوکاگون که توسط پانکراس ترشح می شود، فرستادن پیام به بدن  برای آزاد سازی گلوکز ذخیره شده درهنگام افت قند خون است. اما شواهد زیادی  وجود دارد که نشان می دهد این هورمون ممکن است در کنترل اشتها و احساس سیری نقش  داشته باشد. هورمون گلوکاگون این کار را از طریق پیام رسانی به بدن درکاهش هورمونهای دیگر اشتها مانند  ghrelinبه انجام می رساند.

 به گفته ی دکتر Arafat: هنگامیکه شخصی چاق می شود، گلوکاگون دیگرنمی تواند این  احساس سیری بعد از غذا را در بدن او القاء نماید. بنظر دکتر عرفات برای تعیین علت این مسئله نیاز به تحقیقات دیگر حتی بروی افراد سالم داریم.

دراین تحقیق آینده نگر ، دوسوکور کنترل دار، دانشمندان میزان گلوکاگون و اشتها را  درمیان 11 فرد چاق ، 13 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 و 13 فرد لاغر بررسی کردند. به شرکت کنندگان گلوکاگون یا پلاسبو بصورت تزریقی داده شد، سپس محققین میزان اشتهای این افراد را بر اساس معیار سیری و همچنین میزان هورمون گرلین  اندازه گیری نمودند.

 احساس سیری در افراد چاقی که با تزریق گلوکاگون دریافت کرده بودند با افرادی که پلاسبو دریافت کردند تفاوتی نداشت. درمقایسه افراد لاغر و مبتلا به دیابت نوع 1 احساس سیری بیشتری بعد از تزریق گلوکاگون داشتند. پاسخ به این هورمون در این  افراد حتی پس از 24 ساعت از تزریق قابل تشخیص بود.

دکتر Arafatمی گوید: این یافته ها می تواند بر تلاشهای جاری برای ابداع درمانهای جدید برای چاقی و دیابت تأثیر گذارد. همچنین عوامل درمانی که بروی گلوکاگون و سایر هورمونها درحال حاضر بکار گرفته می شوند می توانند امیدهای جدیدی برای تحقیق دراین زمینه محسوب شوند.

 دراین تحقیق مشخص گردید درمانهایی که  در آن گلوکاگو ن  دخیل می باشد برای کنترل اشتها در افراد چاق بی اثر است.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130820134753.htm